Fortsätt till huvudinnehåll

Vad gör en bok bra?

Vad gör en roman bra? Och varför tröttnar man ibland utan att orka fortsätta? Jag tänker på Josefine Klougarts “En av oss sover” som är den senaste bok som jag verkligen sträckläste på bara ett par dagar, och på Dostojevskijs “Idioten” som var en plåga att ta sig igenom. 

"En av oss sover" sögs jag in i tack vare en otrolig närhet, direkthet, en okonstlad precision som förmedlades främst via språket. Själva historien var inte särskilt spännande, den utspelar sig i en vardaglig lantlig miljö bland vardagliga personer. Men det var något med hur huvudpersonens tankar förmedlades och det lyriska språket som inte liknar något jag läst tidigare. Jag gissade att huvudpersonen bearbetade någon sorts sorg, hon verkade inte riktigt själv veta hur hon mådde och verkade nästan ha släppt taget att försöka styra vad som hände i hennes liv. Samtidigt ägde hon en självklar auktoritet och urskiljningsförmåga. Det fanns något att upptäcka om henne. Hon visade motstridiga egenskaper. Bakom den tydliga närvaron verkar det finnas en avsikt, ett ärende, som jag vill upptäcka som läsare. Liknelserna (känslor och naturvyer) är så precisa att jag tycker att jag vet exakt vad hon menar, samtidigt som det känns som om det är första gången det uttryckts så fulländat.

Figurerna i Idioten kändes däremot redan från första sidan som stereotyper. De beskrevs enbart genom sina yttre drag: en vacker kvinna i tjusiga kläder, en svartmuskig lögnare, en ljus och godhjärtad huvudperson. De betedde sig irrationellt, utan psykologisk fördjupning eller förklarande bakgrund. Utöver huvudpersonens naivitet – var den tänkt att väcka beundran för sin istadighet, eller löje för att han aldrig såg till konsekvensen av sina handlingar? – så fanns det inget som väckte mitt intresse att läsa vidare. Möjligen hans intresse för en kvinna, men hon blev aldrig intressant utan förblev en schablon. Det är som om läsaren behöver vara införstådd med samhällsförändringarna i det sena 1800-talet och de åsikter som förknippades med olika sätt att uttrycka sig och bete sig då. Jag har inte tillräcklig förförståelse för att läsa mellan raderna och urskilja någon meningsfull undertext. Bara ont och gott, fult och fint, fattigt och rikt. Det blir platt och ointressant, oavsett hur mycket figurerna gormar och dånar. Sedan är det många figurer som inte verkar ha någon särskild funktion i historien (lite som att läsa en dagbok full av namn på klasskompisar och släktingar). Om det är den filosofiska idén om ont och gott, möjligheten att överhuvudtaget ställa sig bredvid ett händelseförlopp utan att ta ställning, som D. vill diskutera kunde han gott ha gjort det mer koncentrerat på ett färre antal sidor, skulle väl en nutida redaktör ha sagt, istället för att flyta ut över 700 sidor av upprepningar och diskussioner, gräl och våldsamma utfall. Men så skrevs den ju som en följetong från början. Kan tänka mig att den ledde till en del diskussion på sin tid just för att hans ärende är öppet för tolkning, och det är väl därför den är en klassiker. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/