Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten kultur

Vad gör jag bakom ett skrivbord?

Surfar runt på svt.se/play  och hittar en dokumentär om Västanå teater och arbetet bakom deras senaste uppsättning. En timme om hur manus, kostym, musik, koreografi, scenografi och dans växer fram genom enskilda tolkningar och lyhört grupparbete, för att bilda en konstnärlig enhet. Tänker: Vad fan gör jag bakom ett skrivbord hela dagarna?? PS: Fick ett anonymt beundrarbrev som svar på denna blogpost. Var väldigt glad i några sekunder, sen vaknade misstänksamheten. Webblänken visade sig gå till en sajt med levande 6-uppvisningar. Deprimerande. Finns det teknologi för att skanna bloggosfären efter foton på unga kvinnor i desperat behov av uppmärksamhet i syfte att upprätta kontakt för att locka dem in i 6-industrin, eller var det bara ett massutskick till potentiella 6-köpare? Vill bara göra klart för alla webbkravlare en gång för alla - jag är ingetdera. 

Intolerans, kultur, religionsfrihet och annat lättsamt

Missade du debatten om Elisabeth Gerles kyrkofinansierade bok som jämförde humanister och sverigedemokrater i höstas? Det gör inget. Men ett inlägg i UNT den 26/11 är värt att läsa. Författaren sågar Gerle längs med fotknölarna, men utan att förneka att även ateister kan vara intoleranta. Detta däremot är en diskussion som behövs inom Humanisterna, för utan självkritik blir ju varje förening outhärdligt självgod. Sen är det (återigen) bevisat att kultur är nyckeln till ett hälsosamt liv, se UNT än en gång . Skuggutredningen och tankesmedjan Det Osynligas " Parlören - en ordbok för icke mätbara värden " samlade den kanske mest rejäla bevisskörden på det ämnet. Fler saker har hänt sen jag sist gjorde ett inlägg. DO har t.ex. beslutat att en barnskötarelev blev religiöst diskriminerad när hon inte fick bära niqab (heltäckande slöja) under utbildningen. Men vill man ha "osynlig" personal på dagis, hur pedagogiska och välutbildade de än är? Var ska gränsen egentligen gå...