Fortsätt till huvudinnehåll

Deklarera eller blogga?


Foto: Wikipedia
Visst skäms man över sina i-världsproblem när man tagit del av familjens berättelse i DN Söndag imorse: en dödligt sjuk son, en som bär på samma sjukdom och kampen för att få ett tredje syskon vars blod kan frysas in som motmedel ifall sjukdomen bryter ut. Mamman Helena; vilken kämpe, vilken förebild! Får påminna sig om att man är lyckligt lottad när ens familj får vara frisk och dessutom har sitt på det torra. Allt annat är lyx och bonus. När man väl konstaterat det (och lovat sig själv att skänka en slant till forskningen snart igen) är man snabbt tillbaka i sitt eget livs små med- och motgångar. Så fungerar väl vi människor. Idag gick jag i närkamp med maskrosor och brännässlor, ogräset i vår trädgård. Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag. Om de inte får sätta knoppar direkt har man åtminstone en omgång rensning mindre, senare på säsongen. Som trädgårdsägare har jag motvilligt internaliserat fenomenet etnisk rensning, som den där vassa ekonomiskribenten - vad fasen heter hon - skrev så klarsynt om häromdagen apropå mårdhundar (som av svenska myndigheter inte anses vara en tillräckligt inhemsk ras, vilket ter sig rätt absurt i historiskt perspektiv). Otrevligt men sant. När jag tagit kål på ogräset njöt jag utan att skämmas av knoppande syrenbuskar och jasminer och ansatser till pioner och mynta i rabatterna. Är glad att vi på svärmors förslag gav oss på att flytta de gamla förvildade häckarna som stod på tomten innan vi byggde huset. Inte hade de mycket jord att växa i när grävskopan satt ner dem på sina nya platser, men tog sig, det gjorde de. Det är jag glad för nu. De och körsbärsträdet som också stod här redan när vi kom. Då var jag lika lång som trädet, nu har det vuxit till tre gånger min längd. Bara att följa grenverket eller dess skugga på marken under, funkar som balsam för själen.

Kommentarer

  1. Du verkar väldigt ihärdig, åtminstone på en dag i taget-basis, när det gäller ogräset. Själv har jag en "lite här och lite där och lite då och då" inställning. Det verkar inte funka så bra, men ger en frid i själen även under tiden. Inte bara efteråt. Fast inget blir ju nånsin klart på det sättet. En fråga för dig att skriva om, kanske: måste man bli klar?
    Skriver Lotta B, kollegan.

    SvaraRadera
  2. Ja, en protestant måste bli klar. Idag. Eller?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t