Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten konsumtion

Vad f-n är det som hänt?

Att se dagens Rapport på SVT var att upptäcka alla fördämningar brustit, att det som en gång (kanske) var ett hyfsat gott och rättskaffens samhälle helt har krackelerat, en gång för alla. Först kontanthanteringsföretaget Panaxia som försnillat 1 miljard (!) av de pengar de haft i uppdrag att leverera till kundernas, många småföretagare, banker. Sen en sopfirma som inte brytt sig om sin avtalade uppgift att sortera avfallet, utan stjälpt allt i en och samma behållare. Och så mannen som lämnat en medvetslös att närapå dö på ett tunnelbanespår och som nu åtalas...för själva rånet (Okej, det finns kanske inget brottsligt i lagens mening i att låta bli att hjälpa en behövande, men ändå). Varifrån kommer de här människorna?? Var har de fått sin bild av världen? Finns det några värderingar som de håller högt, utöver att roffa åt sig med till buds stående medel?

Träffande branschinsikter

Den här serierutan av Sara Granér har hängt på kylskåpsdörren ett bra tag och när vi slängde ut det sex år gamla kylskåpet som slutat fungera (!) dök klippet fram igen bakom skolscheman, listor och kom-ihåg-lappar.