Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten teve

Flädersaft, alvedon och körsbär

En gråmulen blåsig dag som idag är det flädersaft, körsbär och alvedon som gäller när väskorna landat i hallen. Har just kommit hem från landet. Packat, plockat undan ute och inne, städat ur stugorna, burit i och ur båten i ihärdig vind och sen landat hemma med hämt-thai och värktablett mot nacken. Laddat en första tvättmaskin. Betalat räkningar, svarat på meddelanden, kollat facebook, gjort nya inköpslistor till Bygg-Ole. Sommarledigheten är som bäst med en blandning av intensivt umgänge, långsamma dagar bara med lilla familjen och en del total ensamhet. Den senaste veckan har jag fått lite av allt. Jag har badat, sågat, snickrat, njutit solnedgångar, umgåtts, druckit sommaren till, ätit gott, diskat handdisk med sällskap av P1 (lyssnat på serien om fördomar "Jag retar mig på dig" och följetongen "Madame Bovary"), fällt ett dött träd, läst i Tove Janssons "Sommarboken" för dottern, dödat spindlar, löst korsord och tack vare svågerns investering i 4G...

Sportögonblick vi minns

Sportögonblick man inte glömmer... Vardags-VM  VM i gymnastik  Silly Olympics Monty Python - Silly Olympiad - watch more funny videos      

Mer äkta människor

Det blir en fortsättning på teveserien Äkta människor i SVT, läser jag på dn.se. Ser fram emot den! Första säsongen var fantastiskt bra, satte fingret på en hel del knutor i det kollektiva undermedvetna... gränsen mellan det som är levande och artificiellt, naturligt och konstgjort, mellan främlingar och fränder.  Om de även  gjorde en fortsättning på den historiska deckarserien Anno 1790 och slutade kopiera populistiska reklamteve-program skulle jag vara HELT nöjd.

Det är inte ofta jag tittar på tevenyheter nuförtiden

Ibland är det ljummet, ibland är det riktigt bra. Aktuellt i SVT, alltså. Idag med bland annat ett reportage av Erica Bjerström (vem annars, hon borde få något journaliststisk pris snart, om hon inte redan fått det, för sin ihärdiga och grundliga belysning av avgörande frågor - länken går till ett inslag tidigare i år på samma ämne) om hur väderförhållandena påverkar tillgången på mat globalt. En tillbakablick visade att det var precis en sådan matkris som gav upphov till 2008 års kravaller i några fattiga länder. Och hon gjorde i samma inslag kopplingen till cynisk spekulationshandel med råvaror på börsen. Kan man känna annat än hat för människor som spekulerar i andras hunger och svält? Nä, det kan man inte. De borde söka hjälp. Finansidioterna.