Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten finansidioter

Sekulariserad islam och protester mot girigheten

Saker som gör mig glad idag: Höstsolen. Och Irshad Manji , som vill skapa en sekulariserad islam. Och Occupy Wall Street-rörelsen . Tillägg: Läs om hotet mot själva demokratin och det proaktiva förslaget om Tobin-skatt i en artikel i Sydsvenskan från 21 oktober 2011 av Gunilla Andersson, professorerna Lars Pålsson Syll, Hans Abrahamsson och Hervé Corvellec.

Det är inte ofta jag tittar på tevenyheter nuförtiden

Ibland är det ljummet, ibland är det riktigt bra. Aktuellt i SVT, alltså. Idag med bland annat ett reportage av Erica Bjerström (vem annars, hon borde få något journaliststisk pris snart, om hon inte redan fått det, för sin ihärdiga och grundliga belysning av avgörande frågor - länken går till ett inslag tidigare i år på samma ämne) om hur väderförhållandena påverkar tillgången på mat globalt. En tillbakablick visade att det var precis en sådan matkris som gav upphov till 2008 års kravaller i några fattiga länder. Och hon gjorde i samma inslag kopplingen till cynisk spekulationshandel med råvaror på börsen. Kan man känna annat än hat för människor som spekulerar i andras hunger och svält? Nä, det kan man inte. De borde söka hjälp. Finansidioterna.