Fortsätt till huvudinnehåll

Några tips mot höstdepression

Det är inte lätt alltid. Men jag försöker. Här är några saker som jag märkt funkar bra för att mota bort höstdepressionens blöta yllevantar. Några sätt att få en skön stämning i vardagen när mörker och köld inkräktar på den spontana livsglädjen:
  • Tänd stearinljus till frukost, lunch och middag.
  • Cykla till jobbet så länge temperaturen tillåter.
  • Le överseende åt cyklisterna som tror att Tour de France går via Stadsgårn i Stockholm.
  • Gå en sväng utomhus. I regn och mörker, i kyla och sol och grådask. Ta olika vägar varje gång. Öva på att notera detaljer i omgivningen och årstidernas tecken.
  • Var artig och tala vänligt till människor i rusningstrafiken oavsett hur dumt de beter sig.
  • Låt din 10-åring laga mat och baka när hon vill och beröm alla initiativ hur det än smakar. Även stjärnkockarna har en gång varit nybörjare.
  • Skratta åt roliga YouTube-klipp med din 13-åring och intressera dig för intrigen i dataspelen.
  • Läs böcker.
  • Lyssna på musik.
  • Se bra filmer, hoppa över de dåliga.
  • Läs de långa artiklarna i dagstidningen. En övning i att ta sig tid, ett sätt att lära sig något nytt och få anledning att fundera över de stora perspektiven.
  • Kom ihåg att du också varit ung/håller vissa värden högt/har drömmar kvar att förverkliga.
  • Ge någon (barnen räknas inte!) väförtjänt beröm minst en gång om dagen.
  • Rita, spela instrument, skriv, gör collage av höstlöv eller vad som helst - bara gör nåt kreativt.
För att få ny energi behöver jag hitta på något radikalt nytt sisådär vart femte år - byta jobb eller gå med i en förening, starta en läsecirkel, göra en annorlunda resa, lära mig något helt främmande. Att göra saker annorlunda, utmana sig själv, håller även själva hjärncellerna på alerten sägs det. Fast då måste man nog göra det oftare än vart femte år...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/