Fortsätt till huvudinnehåll

De tre musketörerna



Svininfluensans spridning har inte precis uppmuntrat till att bege sig hemifrån. Annars var vi faktiskt på Stadsteatern häromkvällen och såg De tre musketörerna. Regissören, Alexander Moerk-Eidem, står bakom flera andra publiksuccéer på samma teater: Djungelboken, En midsommarnattsdröm. Den sistnämnda var också en anakronistisk historia. Men till skillnad från den (ja, jag veta att många blev alldeles till sig då också, men inte jag) funkar det alldeles lysande i Musketörerna. 1600-tal och 1980-tal hoprört till en sagolik färgstark underhållningspudding med något för alla, i äkta Shakespeareanda. Gay-kungen (Jan Mybrand), den punkige hertingen (Anders Johannisson), kardinalen (Gerhard Hoberstorfer), Prince-kopian med fransk brytning (vem?) och huvudrollen d'Artagnan (Johannes Bah Kunke), är alla lysande. Här finns sångare och dansare och elgitarrer och ett jäkla ös, från första början. Det är till och med lite gripande här och där. När låten Celebration brakar lös på kungens rosa fest och hela scenen dansar, då vill jag inte att den här pjäsen ska ta slut. Nånsin. Funderade ett tag på om detta är sån typiskt lätt underhållning som det finns alldeles för mycket av redan. En sån paus som vi unnar oss alltför ofta för att slippa tänka på all den verkliga världens skit. Kanske. Men nej, jag tycker inte det. Tror inte den (bara) är tillkommen av krassa skäl för att fylla salongen. Spelglädjen är så påtaglig, smittar av sig. Kondenserad livsglädje. Sånt behövs. (Detta är på nåt sätt humanismens credo, tycker jag: Vi lever bara en gång, det finns ingen arvssynd, inget helvete utan genom en ofattbar slump har vi människor fått ett intellekt som kan både åstadkomma fantastiska skapelser och förstöra rubbet. Vi ska leva livet fullt ut, det är en fantastisk gåva. Men vad vi gör, hur vi lever våra liv har också en större betydelse för hur det ska gå för oss. Inte av någon annan hinsides anledning. Man får göra det lilla man kan. Själv har jag börjat fundera på om jag inte skulle kunna avstå från griskött från och med nu, efter de senaste avslöjandena om hur uppfödningen går till.) Hur som helst får den som inte sett musketörpjäsen ännu vänta något år, tills frågan om musikrättigheterna utretts. Det finns förresten forskning som visar att kultur gör människor friskare, en alltför kort notis på det ämnet fanns i DN i går. Samma stadsteater satte upp en soppteaterpjäs på det temat förra säsongen, baserad på det material som tagits fram till kulturens skuggutredning, svaret på regeringens kulturutredning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/