Fortsätt till huvudinnehåll

Kraftmätningar mellan förnuft och känsla


Över hemgjord pizza och ett par glas svalt Stoneleigh pratade vi om teveseriepreferenser vid middagsbordet. Han undrade hur det kommer sig att jag följer Chuck - är inne på säsong 2. Det han uppfattat som något mycket sämre än en serie som t.ex. Pride and Prejudice som han vid det här laget accepterat som en av mina återkommande favoriter. Och de är förstås väldigt olika. Den som baseras på Jane Austens klassiker har förvisso mer djup och finess och trovärdighet än den lite tramsiga aktionkomediserien om slackers i en elektronikaffär i Burbank. Men jag hävdar att de ändå har något gemensamt: den stoiska inställningen till livet. Man har ju sina begränsningar. Man har gjort sina val. Man börjar i fyrtioårsåldern till slut inse att det inte lär bli några STORVERK, inga avgörande insatser värda fyrverkerier under ens korta liv, trots en del goda möjligheter och hårt arbete. Och det som förenar Elisabeth Bennet och Chuck Bartowski är att de blir förebilder här. De bär sina respektive bördor med ädelt jämnmod. De gör det bästa av situationen. Är goda människor. Do the right thing. Rise to the occasion. Ger aldrig upp. Elisabeth må vara född kvinna och sakna rösträtt, arvsrätt och egen inkomst, men hon lyckas ändå med sin intelligens och praktiska inställning värna sin integritet och skapa sig ett gott liv (och i filmen lägga vantarna på den snyggaste och rikaste karln). Chuck må vara fast i ett låginkomstträsk av missnöjda kunder och kollegor och dessutom få en CIA-databas inkopierad i hjärnan, följt av en strid ström av potentiellt dödliga situationer med en övervakande agentsnygging som han aldrig verkar kunna få i verkliga livet, men han tar det med jämnmod och stannar upp när det behövs för att hjälpa sina rätt så hopplösa kompisar, vara en schysst bror och ett stycke helyllekille. Det är sån underhållning jag gillar, kraftmätningar mellan förnuft och känsla. Med hopp om att allt ska falla på plats vid något givet tillfälle. Maken är gjord av annat genmaterial, stoicism har nog aldrig imponerat på honom (kanske är det därför jag älskar karln). Men han kunde plötsligt förstå mitt val av teveserie. Och jag har lovat att jag ska ge Breaking Bad ett försök efter det här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/