Fortsätt till huvudinnehåll

Lördag i januari

Löste in ett åtta år gammalt presentkort på Blås & Knåda mot några fina saker: två bokstöd i form av små höghus, ett rött glasäpple och en saltskål. Fikade med familjen, köpte en dunjacka på rean, unnade oss restaurangpizza till lunch. En helt okej lördag, trots att jag helst undviker butiker och folksamlingar och trots att innerstans halkiga blandning av isavlagringar och snöslask tvingar ner blicken i gatan. Det är redan januari, ett nytt år, men det känns inte särskilt upphetsande när man är 40+. Ledigheten passerade bekvämt. Julstöket var nedtonat eftersom jag varit krasslig. Julafton och dagarna därpå tillbringades i stillhet med ett minium av frisk luft, ett par sköna släktdagar med mat och prat, en hel del skinkmackor, choklad och läsning i hemmets vrå och en trevlig nyårsafton hos goda vännerna C&G - det är alltid så jäkla trevligt hos dem, vet inte hur de bär sig åt. Är sig själva bara kanske, helt enkelt. Det har blivit en massa musik också. Julsånger i olika genrer och en ny upptäckt: Moneybrother! Hur har jag klarat mig utan honom hittills? En hel del filmer och teveserier har också förgyllt de mörka kvällarna. Tack Spotify och Netflix. Filmtjänsten har stort utbud, även om inte allt är lika fräscht, men just som jag trodde att förrådet av intressanta filmer var helt uttömda så ser jag att de fyllt på med en hel del nytt. Känns fortfarande jättelyxigt att bara kunna parkera i soffan och klicka fram en kvalitetsfilm på ett par sekunder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/