Fortsätt till huvudinnehåll

Hälsofascismen - inget gott tecken


Kanske är det för att jag en gång i tiden skrev en c-uppsats om samhällsklimatet i rasbiologins kölvatten. Om den tidens likriktning och förakt för svaghet. Jag har hur som helst väldigt svårt för när arbetsgivaren eller någon annan agerar överjag och säger åt mig vad jag ska göra på min fritid. På förra jobbet hade vi diskussioner om vad friskvårdstimmen - den förmån som bestod i en timmes friskvård på betald arbetstid - egentligen fick bestå av. Chefen och ledningen avsåg "pulshöjande" aktiviteter och inget annat. Jag undrade varför. Om poängen är att de anställda ska bli friskare och därmed arbeta bättre (vilket det förstås är), så är det väl inte självklart att det är just pulshöjande aktiviteter som är lösningen för alla och envar? Jag ville t.ex. kunna ta en längre promenad för att rensa tankarna och se saker ur nya vinklar, och räkna det som friskvård. Och tänk om någon skulle må allra bäst av yoga, besök på ett konstmuseum eller av att lyssna till musik? Visst har arbetsgivaren rätt att definiera vad de vill kalla "friskvård", de betalar ju. Och jag har inget emot sport, tvärt om. Men själva utgångspunkten stör mig. Kommer att tänka på det nu när DN har en serie om hälsoideal och hur stat och arbetsgivare i all välmening gnager sig in i den privata sfären (se t.ex. artikeln: Vem ska bestämma över din kropp?).


Tillägg: Se en presentation av JMW:s 10 trender för framtiden. Trend nr 10 handlar om lycka som en kombination av hälsa, livsstil, attituder och vanor. Trivsel kommer av upplevd lycka, och har väldigt lite med stegräknare med att göra…

Tillägg 2: Om kroppskultur och estetik i Nazityskland kan man läsa i boken Samhället som teater. Ur presentationen av boken på Bokbörsen: "Den inbjöd varje tysk att [...] uppleva sig som medlem av en av herreras med överlägsen styrka och skönhet och rätt att skapa sina egna normer. Dess dragningskraft låg inte i att den öppet vädjade till människors brutalitet och egoism utan i att den lämnade dessa egenskaper fritt spelrum maskerade som skönhet, offervilja och gemenskap. Moral blev en fråga om stil. Kunskapen om Nazitysklands estetik lär oss att dyrkan av konsten, lika litet som tillbedjan av andra gudar innebär en spärr mot barbari. Tvärtom visar sig skönheten kunna vara en utmärkt bundsförvant åt grymheten."
http://boktips.bokborsen.se/book/number/706/samhallet-som-teater-estetik-och-politik-i-tredje-riket 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t