Fortsätt till huvudinnehåll

From Sammy with love

Charmigt, rörande, skrämmande. "From Sammy with love" på Stockholms stadsteater är - precis som Angels in America - en påminnelse om att vita medelklassextiotalister som jag växt upp mitt i ett förtryck. Man har haft vissa fakta, men inte orkat förhålla sig. Hört en del, men förträngt för att det skaver mot bilden av hur man vill att det var. Som att blandäktenskap var förbjudna i 30 amerikanska stater in på 60-talet. Man har ju sett dokumentärer och bilder av Martin Luther King och av Rosa Parks och Ku Klux Klans lynchpatruller. Men att följa Sammy David J:r livsresa i den här föreställningen är att förstå något av hur det kändes att aldrig få leva ett vanligt liv, hur berömd man än blir. Att t.ex. inte kunna ta med sin nyblivna vita fru (svenska Maybritt) på resor mellan olika framträdanden, för att de riskerade fängelse bara genom att visa sig tillsammans. Drabbande blir det för att skådespelarna Karl Dyall och Rennie Mirro väver in sina egna erfarenheter av diskriminering i föreställningen. "Jag beundrar mina föräldrars vilja att visa världen hur framtidens barn ser ut. Jag önskar bara att det inte varit just jag", säger Rennie. Det är lite jobbigt att ta in att den vuxna, snygga, intelligenta man som står där faktiskt är ärlig. Det är ofattbart att John F Kennedy bjöd in Sammy att uppträda på installationsmottagningen i Vita huset, för att tre dagar före kalaset låta sekreteraren meddela att han inte längre var välkommen. Då hade Sammy stött hans presidentkampanj, ja, till och med skjutit upp sitt eget "blandbröllop" till efter valdagen, eftersom det faktum att han var vän med Frank Sinatra som var vän med JFK, riskerade att repellera väljare. Om inte "den fria världens" president kunde stå upp för jämlikhet, vem skulle då göra det? Och hur sedan Dr King, Malcolm X, JFK och Bobby Kennedy mördas. Hur kommer man över hatet och bitterheten? Inte konstigt att droger blev ett svar. Den är skickligt gjord, föreställningen. Inte bara dansen, akrobatiken, sången. Utan också hur vi i publiken får rollen som det bekväma etablissemanget som låter ett par "svartingar" underhålla med sin jazzmusik, sin spänst och sin sång. Sen kommer det smygande, ett lätt obehag när det börjar klarna vad framgången har kostat de här människorna. Både Sammy, Rennie och Karl. Jag gillar tanken på hur de färgade dansarna som anlitats till en Shell-firmafest, bestämde sig för att liksom Karl skala av de färggranna overallerna och kepsarna och sticka när det visade sig att de bara var anlitade för sin hudfärg som staffagefigurer, inte som yrkesmänniskor.  Eller när Karl och Rennie på slutet konstaterar att Sammy hatade den sång som blivit hans signum och som han alltid tvingades sjunga. Den som handlar om en fattig svart luffare. Det sista han ville bli förknippad med. Det han jobbat hårt hela sitt liv för att komma ifrån. Och hur männen på scenen ställer sig mitt emot varandra och konstaterar: "Jag är inte Mr Bojangles." Och går ut, medan låten tonar ut i högtalarna.

Note to self: Det blir en tuff soffhelg. Förutom att jag måste se andra delen av Så mycket bättre, början på Downtown Abbey som jag missade, De kallar oss skådisar, senaste avsnittet av Homeland och de två sista delarna av Torka aldrig tårar utan handskar, så måste jag nu också lägga till intervjun med Karl Dyall som lär finnas på SVT Play! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Deklarera eller blogga?

Foto: Wikipedia Visst skäms man över sina i-världsproblem när man tagit del av familjens berättelse i DN Söndag imorse: en dödligt sjuk son, en som bär på samma sjukdom och kampen för att få ett tredje syskon vars blod kan frysas in som motmedel ifall sjukdomen bryter ut. Mamman Helena; vilken kämpe, vilken förebild! Får påminna sig om att man är lyckligt lottad när ens familj får vara frisk och dessutom har sitt på det torra. Allt annat är lyx och bonus. När man väl konstaterat det (och lovat sig själv att skänka en slant till forskningen snart igen) är man snabbt tillbaka i sitt eget livs små med- och motgångar. Så fungerar väl vi människor. Idag gick jag i närkamp med maskrosor och brännässlor, ogräset i vår trädgård. Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag. Om de inte får sätta knoppar direkt har man åtminstone en omgång rensning mindre, senare på säsongen. Som trädgårdsägare har jag motvilligt internaliserat fenomenet etnisk rensning, som den där vassa ekonomiskribenten - vad ...

Är man protestant, eller?

Jobbar på att bli mindre protestantisk. Fast det är svårt. Helgen, som utgjordes av två av de varmaste och somrigaste dagarna hittills i år, tillbringade jag till en början plikttroget med att pricka av uppgifter i familjealmanackan: räkna och göra mejlutskick om klasskassan; räkna och redovisa lagkassan; tvätta några maskiner, plocka undan på tomten, ta del av barnens veckobrev från skolan och städa undan i huset. Istället för att skjuta upp det tråkiga, bara dra ut och njuta av solen. Det vet man ju hur sånt slutar. Man dåsar och drömmer sig bort. Blir berusad av dofter från buskar och träd. Njutningsfullt handlingsförlamad. Man struntar snart i klockan, struntar i måltider, struntar i att telefonen ringer. Fastnar förhäxad med näsan i skyn där en björktrast och en skata utkämpar en duell i den döda tallkronan. Noterar ogräset mellan plattorna och skiter glatt i det. Häller upp ett glas vin. Blir myrbiten. Känner solen krypa i huden. Jo, jag gjorde det också. Till slut.

På plats i Tokyo

Japan är som en parallellvärld. Villor med  skjutdörrr och  uppåtvinklade takutsprång, höghus med rundade former. Massor av färgglada reklamskyltar, entoniga utrop och melodislingor som skräller från affärer och tågstationer. Bugningar och långa obegripliga hälsningsfraser. Allt rent, artigt och välordnat. Alla har blankt, tjockt, svart hår och är extremt välklädda. Jordbävningsvarnare på varje kafe. Gatuestetiken kastar en mellan strama kimonos och goth-Lolitor. T-banekartan ser ut som ett garnnystan och vi inser att vi bara sett den ena, att det finns två separata t-banesystem i Tokyo.  Bonsaiträdgårdarna ser ut att vara klippta med nagelsax. Härken av elsladdar och kopplingar hänger i luften mellan de tättliggande smala husen. T oasitsarna har  instrumentpanel  för t.ex.  eluppvärmning. Vi går på Edo-museet och insuper historia. På vår vandrarhems-ryokan sover man på golvet och borstar tänderna i trapphallen, delar på våningens båda ...