Fortsätt till huvudinnehåll

"Platsens själ" på Artipelag är värd ett besök

 Artipelag heter ett nytt konstmuseum på Värmdö. Just nu visas utställningen Platsens själ: en blandning av måleri, foto, skulptur, textil och film. Jag fastnade för filmsekvensen Shadow Room som visas på en hel vägg, i naturlig skala. Var övertygad om att den var gjord av en kvinna, eftersom det är en stillsam, cyklisk, tyst betraktelse över hur ljuset förändrar ett rum. Men konstnären heter Jonas Dahlberg. Kameran panorerar helt enkelt från sida till sida och varje gång står solen annorlunda på himlen och skuggorna och dagrarna förändrar rummets karaktär. Jag blev som 
förhäxad. Det var en befrielse att sjunka in i mörkret och tystnaden och bara registrera detaljerna i det filmade rummet - de gammaldags höga golvlisterna, de djupa fönstersmygarna, järnsängen, den ojämna väggputsen, den franska pinnstolen - låta tankarna fylla det där rummet och samtidigt njuta av lövskuggor, solreflexen i en sängutsmyckning, glansen i handfatet som skymtar. Det påminde mig vagt om gamla svartvita filmer jag sett och semestrar i sydeuropeiska byar. Efteråt läser jag programbladet som ger en bra beskrivning av upplevelsen: 
filmen försätter betraktaren i ett tillstånd  som bjuder på en inre resa där filmen blir en projektion av betraktarens egna minnen. Och eftersom jag varken sett Vampyr eller Nostalgia och sällan upplevt naturen som ett hot, så var det enbart en positiv upplevelse. En annan sak som fångade mig var målningen The Architecht and the Mime av Kristina Jansson. Den är utförd i blandteknik och ger en illusoriskt tydlig bild av ett manligt arbetsrum med panoramavy över spetsiga alper. Redan innan jag läste i programmet fick jag en association till Örnnästet. Läser i programbladet att uppdraget till de 16 konstnärerna var att kommentera arkitekturen, platsen och naturen där museet placerats. Kanske är bilden en kritisk reflektion om hur man söker platser som kan erbjuda utkikspunkter och ge en känsla av makt över omgivningarna. Hur som helst gillar jag verkligen själva målningen, utförandet. Den har dessutom en pendang, som ett fotonegativ, som hänger på väggen mitt emot. Blir inspirerad. Måste röja det där rummet i källaren som jag vill göra om till arbetsrum/ateljé! 


Fakta om Artipelag
Bara den fantastiska byggnaden i trä, betong och glas är värd ett besök, och det är gratis. Man kan strosa på taket, se ut över viken och besöka restaurangen eller kaféet. Inträdet till de två utställningssalarna kostar 200 kr om man vill se båda. Det går att ta skärgårdsbåt till Hålludden och att få en skön skogspromenad och kustupplevelse längs den träbro och naturstig som anlagts runt museet på udden. Vill man känna sig som en riktig kulturtant ska man förstås ta en räksmörgås i kaféet för 95 kr, annars finns en buffé som är riktigt bra 150 kr. I en utställningssal finns dessutom en vådlig blandning av äldre verk - något dödsbo som skänkt sin personliga samling, tänker jag innan jag läser att det är en fortsättning på Platsens själ - med enstaka motiv av Sven X:et Erixon, Sigrid Hjertén, Ivan Augéli. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/