Fortsätt till huvudinnehåll

Sträckläste sista halvan av "Just Kids"


Sträckläste sista halvan av Patti Smiths självbiografi "Just Kids" igår kväll. Fick tips om den av kompisar från helt olika världar, så jag blev nyfiken. Tonen är inledningsvis lite naivt självgod, men det kan mycket väl vara ett medvetet sätt att spegla en jagstark tonårings konstnärliga uppvaknande i 60-talets New York med normuppluckring och new age-filosofi. Av alla de namn som droppas boken igenom känner jag kanske igen en tiondel, men det gör inte så mycket, jag hör tonen i alla fall och jag ser gatorna framför mig fast jag aldrig satt min fot i staden. De av oss som någon gång tillhört de skapandes skara - och jag misstänker att det är många fler än vad statistiken inte utvisar (för någon statistik finns knappast och jag tror hursomhelst att konstnärligt uttryck är ett behov människor föds med) - känner i alla fall igen oss i viljan att leva programmatiskt gränslöst, utan rollspel, ständigt sann mot sin inre kompass. Ur boken om Patti och hennes livslånga vänskap med Robert Mapplethorpe utkristalliseras några tips för den unga konstnären. Det låter kanske flummigt men jag noterar helt utan ironi: Satsa allt på att leva din konst. Utforska och gestalta ditt eget liv på jorden. Gneta ihärdigt på, ha turen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, träffa de rätta mentorerna. Förbli nyfiken, läraktig. Lev bland likasinnade, bo ihop med en annan konstnär och bekräfta och inspirera varandras konst. Fortsätt samla på saker som inspirerar och talar till dig, släng inte den där samlingen av udda prylar för att du plötsligt fått ett jobb och ser dem med "verklighetens folks" ögon och skäms för din fantasi. Souvenirerna är ditt livs historia, din röda tråd. Var uthållig, skit i omgivningens ointresse. Haka ihop med likasinnade längs vägen och kompromissa aldrig med det som är viktigt. Det finns inga missanpassade personligheter, bara personer i fel sammanhang. Det gäller att hitta sin rätta miljö och att stå på egna ben. Sen gillar jag hennes sätt att inleda varje kapitel med ett mycket konkret vardagsminne som hon beskriver i synintryck, doft, ljud och textur. Hon visar också tydligt hur slumpen styr vilken väg man halkar in på och sedan gör till sin. Hon är poeten och han är performancekonstnären som senare halkar in på rock respektive fotografi. Lite irriterande deterministiskt, men samtidigt logiskt, är också att hela boken får sin riktning och mening genom prologens beskrivning av dödsbudet om Robert. Berättelsen är färgad av magiska förutsägelser och antydningar och på slutet knyts historien ihop med beskrivningen av hans sista veckor, döende i aids, och hennes löfte att skriva deras gemensamma historia. De sista sidorna läste jag med bilden av Albert Finkas och Emil Alméns förtvivlat rörande gestalter från Angels in America (Stockholms Stadsteater) framför rinnande ögon, dubbelt drabbad av beskrivningen av en sorg som plågar den som mister en partner i ett förhållande som dessutom aldrig varit riktigt erkänt av omvärlden.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Deklarera eller blogga?

Foto: Wikipedia Visst skäms man över sina i-världsproblem när man tagit del av familjens berättelse i DN Söndag imorse: en dödligt sjuk son, en som bär på samma sjukdom och kampen för att få ett tredje syskon vars blod kan frysas in som motmedel ifall sjukdomen bryter ut. Mamman Helena; vilken kämpe, vilken förebild! Får påminna sig om att man är lyckligt lottad när ens familj får vara frisk och dessutom har sitt på det torra. Allt annat är lyx och bonus. När man väl konstaterat det (och lovat sig själv att skänka en slant till forskningen snart igen) är man snabbt tillbaka i sitt eget livs små med- och motgångar. Så fungerar väl vi människor. Idag gick jag i närkamp med maskrosor och brännässlor, ogräset i vår trädgård. Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag. Om de inte får sätta knoppar direkt har man åtminstone en omgång rensning mindre, senare på säsongen. Som trädgårdsägare har jag motvilligt internaliserat fenomenet etnisk rensning, som den där vassa ekonomiskribenten - vad ...

Är man protestant, eller?

Jobbar på att bli mindre protestantisk. Fast det är svårt. Helgen, som utgjordes av två av de varmaste och somrigaste dagarna hittills i år, tillbringade jag till en början plikttroget med att pricka av uppgifter i familjealmanackan: räkna och göra mejlutskick om klasskassan; räkna och redovisa lagkassan; tvätta några maskiner, plocka undan på tomten, ta del av barnens veckobrev från skolan och städa undan i huset. Istället för att skjuta upp det tråkiga, bara dra ut och njuta av solen. Det vet man ju hur sånt slutar. Man dåsar och drömmer sig bort. Blir berusad av dofter från buskar och träd. Njutningsfullt handlingsförlamad. Man struntar snart i klockan, struntar i måltider, struntar i att telefonen ringer. Fastnar förhäxad med näsan i skyn där en björktrast och en skata utkämpar en duell i den döda tallkronan. Noterar ogräset mellan plattorna och skiter glatt i det. Häller upp ett glas vin. Blir myrbiten. Känner solen krypa i huden. Jo, jag gjorde det också. Till slut.

På plats i Tokyo

Japan är som en parallellvärld. Villor med  skjutdörrr och  uppåtvinklade takutsprång, höghus med rundade former. Massor av färgglada reklamskyltar, entoniga utrop och melodislingor som skräller från affärer och tågstationer. Bugningar och långa obegripliga hälsningsfraser. Allt rent, artigt och välordnat. Alla har blankt, tjockt, svart hår och är extremt välklädda. Jordbävningsvarnare på varje kafe. Gatuestetiken kastar en mellan strama kimonos och goth-Lolitor. T-banekartan ser ut som ett garnnystan och vi inser att vi bara sett den ena, att det finns två separata t-banesystem i Tokyo.  Bonsaiträdgårdarna ser ut att vara klippta med nagelsax. Härken av elsladdar och kopplingar hänger i luften mellan de tättliggande smala husen. T oasitsarna har  instrumentpanel  för t.ex.  eluppvärmning. Vi går på Edo-museet och insuper historia. På vår vandrarhems-ryokan sover man på golvet och borstar tänderna i trapphallen, delar på våningens båda ...