Fortsätt till huvudinnehåll

Mer film och snö - fortfarande ledig!


Såg en spaghettivästern från 1968 i går, Harmonica - hämnaren (Once Upon a Time in the West), med Charles Bronson, Henry Fonda och Claudia Cardinale. Udda kameravinklar, långa tagningar och tystnader och en spännande handling som inte är direkt uppenbar förrän i slutet. Bertolucci var med på manuset ser jag i eftertexterna, Morricone stod för musiken. Men Den gode, den onde, den fule är min favorit i genren. Tillräckligt crazy för att man ska överse med råheten och vad jag minns inte samma obehagliga övergreppsestetik. Med barnen brevid sig i tevesoffan inser man att filmklassiker ofta ger en väldigt märklig bild av hjältar och könsroller. Å andra sidan kanske man inte ska hetsa upp sig över att barnen bevittnar hemskheter på teve. Barnen kanske, som videovåldsproblemsförnekarna hävdar, lär sig en massa om medier och källkritik på köpet. När jag slängde ur mig en allmän fråga om varför i helvete en sån som Bronson får en huvudroll när han inte rör på ansiktsmusklerna överhuvudtaget förrän i sista scenen, då säger Lisa: "Mamma, sluta svära. Det kanske är MENINGEN att han ska vara så där!" Ja, det kanske är meningen att han bara ska vara nån sorts projektionsyta, startpunkt, en outgrundlig hämnare vars motiv man får reda på först i the final shoot down.

Sen har jag också sett hela Trollkarlen från Oz - för allmänbildningens skull. Har aldrig lyckats ta mig igenom hela förut, alltid stupat på något musikalnummer eftersom de är så mördande långa, illa sjungna och tråkiga. Men på slutet när Doris med röda skorna, Fågelskrämman, Plåtnicklas och Lejonet får se att det inte finns någon allvetande magiker som kan gripa in och ställa allt tillrätta, då känns det ändå som en rätt bra film. Och jag förstod varför den har en sån kultstatus i amerikansk kultur. Jag menar: den lilla människan som tar saken i egna händer, där alla är olika men alla har något att bidra med, där man håller ihop hur fånigt det än blir ibland med Lejonets brist på mod eller Plåtnicklas stelhet. Vänner (Friends) har väl nästan samma recept, egentligen?

PS: OK, filmfrågor måste uppenbarligen vara mycket klurigare än de jag la upp häromdagen om någon av bloggens insatta läsare (?) ska vilja gissa. Får göra ett bättre försök i nästa tävling (som dock inte är schemalagd). En av de saker som faktiskt kan få mig att längta tillbaka till jobbet är fikarasterna med filmprat och kollegors kloka analyser...

Kommentarer

  1. Hej Lena! Vad härligt med lite filmklassiker. Jag minns en gammal spagetthivästern med Clintan - För en handfull dollar. Jag antar att den ter sig helt annorlunda idag mot när jag såg den för hur länge som helst. En del filmer ska man nog inte se om, de gör sig bäst i minnet. Ha en skön skidresa! //Lilian

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Julfrossa på Teater Pero

Om du ska se en föreställning nästa jul, med eller utan barn, se den här! "Julfrossa" består av en serie inslag eller smått absurda sketcher med jul som tema. Både glädje och svårmod. Musik, sång, pantomim och underfundiga texter. Enda nackdelen var att det var över alldeles för snabbt, efter bara 45 minuter. Årets sista föreställning gick i tisdags. Jag bokar in nästa år igen. Garanterat.

Coexist

Coexist handlar om att möta varje människa som individ och inte som företrädare för nån anonym grupp. Det är inte naivitet utan realism. Vi är tvungna, vi är beroende av varandra vare sig vi vill eller inte. Bättre då vara konstruktiv och bygga broar istället för att hålla på med hat, fördomar, hot, sablar, knivar, järnrör och sånt. Se filmen här: http://www.newsner.com/2015/03/de-ser-skelett-hangla-pa-en-skarm-men-sekunder-senare-budskapet-ar-lika-viktigt-som-det-ar-fantastiskt/

En kväll som volontär på Centralen

Så har jag gjort ett första pass på Centralen. Efter att ha lämnat kläder, serverat mat på Nobelberget, sorterat insamlade kläder i Tomteboda och gått Röda korsets volontärskurs skrev jag upp mig på fyra kvällstimmar. Det kom inte jättemånga flyktingar med tågen från Malmö just ikväll, åtminstone inte genom de utgångar jag bevakade med några gosedjur och juiceförpackningar redo. Det var tillräckligt många på plats från Polisen, Migrationsverket, Socialen, Röda korset och Refugees Welcome för att göra situationen smidig, vid sidan av frivilliga läkare och jurister. Mitt jobb var att vara medmänniska några timmar. En barnfamilj fick några blöjor. En annan barnfamilj blev kvar hela kvällen i väntan på en vän som skulle betala för deras biljett till Finland. Jag redde ut förutsättningarna för onlinebeställning i biljettluckan på SJ. Som tur var fanns två flerspråkiga killar på plats. Jag lekte med med familjens busiga lilla fyraåring. Till slut ordnades ett tillfälligt boende över natten t