Fortsätt till huvudinnehåll

Mer film och snö - fortfarande ledig!


Såg en spaghettivästern från 1968 i går, Harmonica - hämnaren (Once Upon a Time in the West), med Charles Bronson, Henry Fonda och Claudia Cardinale. Udda kameravinklar, långa tagningar och tystnader och en spännande handling som inte är direkt uppenbar förrän i slutet. Bertolucci var med på manuset ser jag i eftertexterna, Morricone stod för musiken. Men Den gode, den onde, den fule är min favorit i genren. Tillräckligt crazy för att man ska överse med råheten och vad jag minns inte samma obehagliga övergreppsestetik. Med barnen brevid sig i tevesoffan inser man att filmklassiker ofta ger en väldigt märklig bild av hjältar och könsroller. Å andra sidan kanske man inte ska hetsa upp sig över att barnen bevittnar hemskheter på teve. Barnen kanske, som videovåldsproblemsförnekarna hävdar, lär sig en massa om medier och källkritik på köpet. När jag slängde ur mig en allmän fråga om varför i helvete en sån som Bronson får en huvudroll när han inte rör på ansiktsmusklerna överhuvudtaget förrän i sista scenen, då säger Lisa: "Mamma, sluta svära. Det kanske är MENINGEN att han ska vara så där!" Ja, det kanske är meningen att han bara ska vara nån sorts projektionsyta, startpunkt, en outgrundlig hämnare vars motiv man får reda på först i the final shoot down.

Sen har jag också sett hela Trollkarlen från Oz - för allmänbildningens skull. Har aldrig lyckats ta mig igenom hela förut, alltid stupat på något musikalnummer eftersom de är så mördande långa, illa sjungna och tråkiga. Men på slutet när Doris med röda skorna, Fågelskrämman, Plåtnicklas och Lejonet får se att det inte finns någon allvetande magiker som kan gripa in och ställa allt tillrätta, då känns det ändå som en rätt bra film. Och jag förstod varför den har en sån kultstatus i amerikansk kultur. Jag menar: den lilla människan som tar saken i egna händer, där alla är olika men alla har något att bidra med, där man håller ihop hur fånigt det än blir ibland med Lejonets brist på mod eller Plåtnicklas stelhet. Vänner (Friends) har väl nästan samma recept, egentligen?

PS: OK, filmfrågor måste uppenbarligen vara mycket klurigare än de jag la upp häromdagen om någon av bloggens insatta läsare (?) ska vilja gissa. Får göra ett bättre försök i nästa tävling (som dock inte är schemalagd). En av de saker som faktiskt kan få mig att längta tillbaka till jobbet är fikarasterna med filmprat och kollegors kloka analyser...

Kommentarer

  1. Hej Lena! Vad härligt med lite filmklassiker. Jag minns en gammal spagetthivästern med Clintan - För en handfull dollar. Jag antar att den ter sig helt annorlunda idag mot när jag såg den för hur länge som helst. En del filmer ska man nog inte se om, de gör sig bäst i minnet. Ha en skön skidresa! //Lilian

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Deklarera eller blogga?

Foto: Wikipedia Visst skäms man över sina i-världsproblem när man tagit del av familjens berättelse i DN Söndag imorse: en dödligt sjuk son, en som bär på samma sjukdom och kampen för att få ett tredje syskon vars blod kan frysas in som motmedel ifall sjukdomen bryter ut. Mamman Helena; vilken kämpe, vilken förebild! Får påminna sig om att man är lyckligt lottad när ens familj får vara frisk och dessutom har sitt på det torra. Allt annat är lyx och bonus. När man väl konstaterat det (och lovat sig själv att skänka en slant till forskningen snart igen) är man snabbt tillbaka i sitt eget livs små med- och motgångar. Så fungerar väl vi människor. Idag gick jag i närkamp med maskrosor och brännässlor, ogräset i vår trädgård. Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag. Om de inte får sätta knoppar direkt har man åtminstone en omgång rensning mindre, senare på säsongen. Som trädgårdsägare har jag motvilligt internaliserat fenomenet etnisk rensning, som den där vassa ekonomiskribenten - vad ...

Är man protestant, eller?

Jobbar på att bli mindre protestantisk. Fast det är svårt. Helgen, som utgjordes av två av de varmaste och somrigaste dagarna hittills i år, tillbringade jag till en början plikttroget med att pricka av uppgifter i familjealmanackan: räkna och göra mejlutskick om klasskassan; räkna och redovisa lagkassan; tvätta några maskiner, plocka undan på tomten, ta del av barnens veckobrev från skolan och städa undan i huset. Istället för att skjuta upp det tråkiga, bara dra ut och njuta av solen. Det vet man ju hur sånt slutar. Man dåsar och drömmer sig bort. Blir berusad av dofter från buskar och träd. Njutningsfullt handlingsförlamad. Man struntar snart i klockan, struntar i måltider, struntar i att telefonen ringer. Fastnar förhäxad med näsan i skyn där en björktrast och en skata utkämpar en duell i den döda tallkronan. Noterar ogräset mellan plattorna och skiter glatt i det. Häller upp ett glas vin. Blir myrbiten. Känner solen krypa i huden. Jo, jag gjorde det också. Till slut.

På plats i Tokyo

Japan är som en parallellvärld. Villor med  skjutdörrr och  uppåtvinklade takutsprång, höghus med rundade former. Massor av färgglada reklamskyltar, entoniga utrop och melodislingor som skräller från affärer och tågstationer. Bugningar och långa obegripliga hälsningsfraser. Allt rent, artigt och välordnat. Alla har blankt, tjockt, svart hår och är extremt välklädda. Jordbävningsvarnare på varje kafe. Gatuestetiken kastar en mellan strama kimonos och goth-Lolitor. T-banekartan ser ut som ett garnnystan och vi inser att vi bara sett den ena, att det finns två separata t-banesystem i Tokyo.  Bonsaiträdgårdarna ser ut att vara klippta med nagelsax. Härken av elsladdar och kopplingar hänger i luften mellan de tättliggande smala husen. T oasitsarna har  instrumentpanel  för t.ex.  eluppvärmning. Vi går på Edo-museet och insuper historia. På vår vandrarhems-ryokan sover man på golvet och borstar tänderna i trapphallen, delar på våningens båda ...