Fortsätt till huvudinnehåll

Liljevalchs vårsalong 2011



En film där en ung kvinna i en fjällstuga resonerar med sig själv kring frågan om att skaffa barn eller inte the Holy Grail (av Magdalena Dziurlikowska & Niklas Rydén) är mitt starkaste intryck från årets vårsalong på Liljevalchs. Så här skriver Magdalena om den:
"Den heliga Graal, 2010, är en film om existentiella frågor och frivillig barnlöshet. En tidigare film av mig, Jag har inte bett om det här, handlar om samma sak och är gjord år 2007. Tre år senare ville jag återbesöka detta tema. Det gör jag i miljöer som präglas av kyla och ensamhet men också av frihet och styrka. Karen Blixen sa att man inte kan jaga den heliga Graal med barnvagn. Kan man verkligen inte det? Och vad är den heliga Graal, som man offrar så mycket för?"

Två andra filmer gjorde också intryck: en där kvinnliga dansare utforskar vad man kan göra med ett par nylonstrumpor (leken som nödvändigt, mänskligt behov - lite Chaplin över det hela) och en film där en pojke berättar om sin by och - vad jag förstår - vad som hände där under kriget i forna Jugoslavien (så enkelt egentligen - låt barnen berätta). Något fint måleri var där också. Annat som stack ut var "dockteatern" om allt stohej kring den lilla skriften bibeln. Eller en trästock ur vilken människor och djur snidats fram i olika konstiga formationer, som på en medeltida helvetesmålning. De pulserande köttbitarna i en monter. Ja, som vanligt en häftig blandning. Öppet till 27 mars!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Deklarera eller blogga?

Foto: Wikipedia Visst skäms man över sina i-världsproblem när man tagit del av familjens berättelse i DN Söndag imorse: en dödligt sjuk son, en som bär på samma sjukdom och kampen för att få ett tredje syskon vars blod kan frysas in som motmedel ifall sjukdomen bryter ut. Mamman Helena; vilken kämpe, vilken förebild! Får påminna sig om att man är lyckligt lottad när ens familj får vara frisk och dessutom har sitt på det torra. Allt annat är lyx och bonus. När man väl konstaterat det (och lovat sig själv att skänka en slant till forskningen snart igen) är man snabbt tillbaka i sitt eget livs små med- och motgångar. Så fungerar väl vi människor. Idag gick jag i närkamp med maskrosor och brännässlor, ogräset i vår trädgård. Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag. Om de inte får sätta knoppar direkt har man åtminstone en omgång rensning mindre, senare på säsongen. Som trädgårdsägare har jag motvilligt internaliserat fenomenet etnisk rensning, som den där vassa ekonomiskribenten - vad ...

Är man protestant, eller?

Jobbar på att bli mindre protestantisk. Fast det är svårt. Helgen, som utgjordes av två av de varmaste och somrigaste dagarna hittills i år, tillbringade jag till en början plikttroget med att pricka av uppgifter i familjealmanackan: räkna och göra mejlutskick om klasskassan; räkna och redovisa lagkassan; tvätta några maskiner, plocka undan på tomten, ta del av barnens veckobrev från skolan och städa undan i huset. Istället för att skjuta upp det tråkiga, bara dra ut och njuta av solen. Det vet man ju hur sånt slutar. Man dåsar och drömmer sig bort. Blir berusad av dofter från buskar och träd. Njutningsfullt handlingsförlamad. Man struntar snart i klockan, struntar i måltider, struntar i att telefonen ringer. Fastnar förhäxad med näsan i skyn där en björktrast och en skata utkämpar en duell i den döda tallkronan. Noterar ogräset mellan plattorna och skiter glatt i det. Häller upp ett glas vin. Blir myrbiten. Känner solen krypa i huden. Jo, jag gjorde det också. Till slut.

På plats i Tokyo

Japan är som en parallellvärld. Villor med  skjutdörrr och  uppåtvinklade takutsprång, höghus med rundade former. Massor av färgglada reklamskyltar, entoniga utrop och melodislingor som skräller från affärer och tågstationer. Bugningar och långa obegripliga hälsningsfraser. Allt rent, artigt och välordnat. Alla har blankt, tjockt, svart hår och är extremt välklädda. Jordbävningsvarnare på varje kafe. Gatuestetiken kastar en mellan strama kimonos och goth-Lolitor. T-banekartan ser ut som ett garnnystan och vi inser att vi bara sett den ena, att det finns två separata t-banesystem i Tokyo.  Bonsaiträdgårdarna ser ut att vara klippta med nagelsax. Härken av elsladdar och kopplingar hänger i luften mellan de tättliggande smala husen. T oasitsarna har  instrumentpanel  för t.ex.  eluppvärmning. Vi går på Edo-museet och insuper historia. På vår vandrarhems-ryokan sover man på golvet och borstar tänderna i trapphallen, delar på våningens båda ...