Fortsätt till huvudinnehåll

Africa behåller sitt grepp om mig


Det finns låtar som jag inte får nog av. Det känns lite skämmigt att "Africa" med Toto är en av dem. Men det är något med tonspektrat i den låten, från den djupa bastakten (jag gillar tunga bastakter) till den ljusa doaslingan (jag älskar höga stämmor) och det högstämda anslaget. Om man slår på Star FM en lördagkväll finns stor chans att man får höra just den, eller någon annan sommarplåga daterad 1970-90-tal. Som simmar omkring i blodsystemet sedan tonåren, som man kan texten till. "Heartbreaker" med Dionne Warwick sveper också ut i köket medan jag lagar middag. Ingen prisvinnande låttext, men vilken sångteknik! Varför känner jag att jag måste vara så vuxenseriös att jag inte låtsas om att det finns poplåtar med mer än 2 år på nacken som fortfarande gör mig knäsvag? Det vore kanske att erkänna att den där osäkra tonåringen men en gång var, som kände av de där tonerna och texterna ända in i hjärtat, trots allt bor kvar nånstans. Allt som är passerat är pinsamt (något att komma över) och allt som är nytt är bra, nämligen. Det är nån smitta vi har i den här delen av världen (åtminstone vi som är födda före 1975). Fredrik Lindström gjorde en sevärd teveserie om svenskarnas förhållande till modernitet för några år sen. (Avsnitten är tyvärr borttagna från SVT Play men "tidsresorna" finns kvar). Jag kände igen mig, oss. Fast det handlar också om att jag kommit till en ålder där omvärlden förvandlar en till förvaltare, bromskloss, föredetting med blicken över axeln fast man inte vill det. Och det handlar inte bara om musikval.
Tillägg: I Skavlan fredag 29/10 kom en ytterligare förklaring till Africas dragningskraft: de fyra ackorden som är en gemensam nämnare i många listettor. Bevis från Axis of Awesome:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Deklarera eller blogga?

Foto: Wikipedia Visst skäms man över sina i-världsproblem när man tagit del av familjens berättelse i DN Söndag imorse: en dödligt sjuk son, en som bär på samma sjukdom och kampen för att få ett tredje syskon vars blod kan frysas in som motmedel ifall sjukdomen bryter ut. Mamman Helena; vilken kämpe, vilken förebild! Får påminna sig om att man är lyckligt lottad när ens familj får vara frisk och dessutom har sitt på det torra. Allt annat är lyx och bonus. När man väl konstaterat det (och lovat sig själv att skänka en slant till forskningen snart igen) är man snabbt tillbaka i sitt eget livs små med- och motgångar. Så fungerar väl vi människor. Idag gick jag i närkamp med maskrosor och brännässlor, ogräset i vår trädgård. Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag. Om de inte får sätta knoppar direkt har man åtminstone en omgång rensning mindre, senare på säsongen. Som trädgårdsägare har jag motvilligt internaliserat fenomenet etnisk rensning, som den där vassa ekonomiskribenten - vad ...

Är man protestant, eller?

Jobbar på att bli mindre protestantisk. Fast det är svårt. Helgen, som utgjordes av två av de varmaste och somrigaste dagarna hittills i år, tillbringade jag till en början plikttroget med att pricka av uppgifter i familjealmanackan: räkna och göra mejlutskick om klasskassan; räkna och redovisa lagkassan; tvätta några maskiner, plocka undan på tomten, ta del av barnens veckobrev från skolan och städa undan i huset. Istället för att skjuta upp det tråkiga, bara dra ut och njuta av solen. Det vet man ju hur sånt slutar. Man dåsar och drömmer sig bort. Blir berusad av dofter från buskar och träd. Njutningsfullt handlingsförlamad. Man struntar snart i klockan, struntar i måltider, struntar i att telefonen ringer. Fastnar förhäxad med näsan i skyn där en björktrast och en skata utkämpar en duell i den döda tallkronan. Noterar ogräset mellan plattorna och skiter glatt i det. Häller upp ett glas vin. Blir myrbiten. Känner solen krypa i huden. Jo, jag gjorde det också. Till slut.

På plats i Tokyo

Japan är som en parallellvärld. Villor med  skjutdörrr och  uppåtvinklade takutsprång, höghus med rundade former. Massor av färgglada reklamskyltar, entoniga utrop och melodislingor som skräller från affärer och tågstationer. Bugningar och långa obegripliga hälsningsfraser. Allt rent, artigt och välordnat. Alla har blankt, tjockt, svart hår och är extremt välklädda. Jordbävningsvarnare på varje kafe. Gatuestetiken kastar en mellan strama kimonos och goth-Lolitor. T-banekartan ser ut som ett garnnystan och vi inser att vi bara sett den ena, att det finns två separata t-banesystem i Tokyo.  Bonsaiträdgårdarna ser ut att vara klippta med nagelsax. Härken av elsladdar och kopplingar hänger i luften mellan de tättliggande smala husen. T oasitsarna har  instrumentpanel  för t.ex.  eluppvärmning. Vi går på Edo-museet och insuper historia. På vår vandrarhems-ryokan sover man på golvet och borstar tänderna i trapphallen, delar på våningens båda ...