Fortsätt till huvudinnehåll

Inte dammigt alls på nationalscenen, faktiskt

Foto: Dramaten
Det är härligt med gamla vänner. Som man kan gå på teater med, fika med, tanka livsvidsomar av. Efter en promenad från Slussen träffade jag AL på Wienerkonditoriet där vi drack te och pratade om utmattningssymtom, "duktiga flickor", föräldraskap. Bland annat. Sen gick vi till näraliggande Dramatens lilla scen där Julia Dufvenius och Michael Nyqvist spelar Jane Eyre och Mr Rochester. Apropå duktig flicka: snacka om moralisk resning! Att tacka nej till egen lycka för att killen gjort det omoraliska valet att lämna sin första, mentalsjuka hustru. Den uppoffringen går inte av för hackor! Pjäsen hade lätt kunnat bli dammigt och oengagerande kostymdrama. Men det är inte obegriplig kvinnlig underlägsenhet och manlig arrogans som står i centrum - som när jag som tonåring läste Charlotte Brontës roman och inte förstod huvudpersonernas drivkrafter. Fyrtio år gammal, och i den här versionen, ser jag istället i Jane en okuvlig personlighet som kräver att få vara huvudperson i sitt eget liv och som snarare blir än starkare av att förnedras i fosterfamilj och uppfostringsskola. Och i Rochester ser jag en man som sitter av ett "livstidsstraff" och som plötsligt får en andra chans till ett familjeliv värt namnet. Både han och hon hittar för första gången en jämbördig samtalspartner. De väljer varandra. Det är det som är det intressanta. De ålderdomliga vändningarna lockar snarast fram skratt ur publiken, som när Rochester spelar överlägsen eller den gamle kusinen friar till unga Jane. Det är så absurt att det inte tas på allvar. Skulle hon låta sig kuschas? Eller gifta sig med en åldring? Den lilla komiska touchen krävs kanske för att pjäsen ska vara spelbar överhuvudtaget i dag. Återigen ser jag en uppsättning där scenografin spelar en stor roll. Varje del utspelas i ett avsmalnande rum av böljande tyg som liksom koncentrerar spelet till en liten kokong bortanför tid och rum. Mot tyget projiceras interiör- eller naturfonder. Varje scen har en stängd dörr i änden av rummet, som en illustration till hur stängt livet faktiskt var för en fattig unge, utlämnad till okända människors godtycke. Andra människor kunde stänga eller öppna dörrar till nya situationer i hennes liv, själv kunde Jane det inte. Inte förrän på slutet när hon, enligt romanens lite väl tillrättalagda upplösning, ärver pengar och återfinner Rochester. Jag tycker om språket i manus (Martina Montelius) som berättar Janes inre monolog. Jag tycker om Dufvenius solida gestalt och hennes bestämda mörka röst. Jag tycker om Nyqvists uttrycksfullt tafatta snubblande över orden i försöken att få henne att sätta ord på sina känslor. Jag tycker om att barnen spelas av de äldsta skådespelarna, som får tillfälle att visa vilka illusioner en skådespelare skapar genom att försätta sig i en annan genom kropp, tal och gester. Och jag tycker om skolkompisen/Fru Fairfax -hennes uttrycksfulla mimik och intelligenta spel (Therese Brunnander). Ja, en positiv överraskning var pjäsen. Det finns dessutom en bra nutida filmatisering som visades i teve för något år sedan som jag gärna ser om. Det är något med de här iscensättningarna av det victorianska samhället - och det handlar definitivt inte bara om att här förekommer män i tajta skjortor, väst och rock - som lockar. Jag tror det handlar om egna val/individualism kontra tradition/grupptillhörighet, bland annat. Det finns säkert många avhandlingar över Stolthet och fördom respektive Jane Eyre att ösa reflektioner ur...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Deklarera eller blogga?

Foto: Wikipedia Visst skäms man över sina i-världsproblem när man tagit del av familjens berättelse i DN Söndag imorse: en dödligt sjuk son, en som bär på samma sjukdom och kampen för att få ett tredje syskon vars blod kan frysas in som motmedel ifall sjukdomen bryter ut. Mamman Helena; vilken kämpe, vilken förebild! Får påminna sig om att man är lyckligt lottad när ens familj får vara frisk och dessutom har sitt på det torra. Allt annat är lyx och bonus. När man väl konstaterat det (och lovat sig själv att skänka en slant till forskningen snart igen) är man snabbt tillbaka i sitt eget livs små med- och motgångar. Så fungerar väl vi människor. Idag gick jag i närkamp med maskrosor och brännässlor, ogräset i vår trädgård. Friskt vågat är hälften vunnet, tänkte jag. Om de inte får sätta knoppar direkt har man åtminstone en omgång rensning mindre, senare på säsongen. Som trädgårdsägare har jag motvilligt internaliserat fenomenet etnisk rensning, som den där vassa ekonomiskribenten - vad ...

Är man protestant, eller?

Jobbar på att bli mindre protestantisk. Fast det är svårt. Helgen, som utgjordes av två av de varmaste och somrigaste dagarna hittills i år, tillbringade jag till en början plikttroget med att pricka av uppgifter i familjealmanackan: räkna och göra mejlutskick om klasskassan; räkna och redovisa lagkassan; tvätta några maskiner, plocka undan på tomten, ta del av barnens veckobrev från skolan och städa undan i huset. Istället för att skjuta upp det tråkiga, bara dra ut och njuta av solen. Det vet man ju hur sånt slutar. Man dåsar och drömmer sig bort. Blir berusad av dofter från buskar och träd. Njutningsfullt handlingsförlamad. Man struntar snart i klockan, struntar i måltider, struntar i att telefonen ringer. Fastnar förhäxad med näsan i skyn där en björktrast och en skata utkämpar en duell i den döda tallkronan. Noterar ogräset mellan plattorna och skiter glatt i det. Häller upp ett glas vin. Blir myrbiten. Känner solen krypa i huden. Jo, jag gjorde det också. Till slut.

På plats i Tokyo

Japan är som en parallellvärld. Villor med  skjutdörrr och  uppåtvinklade takutsprång, höghus med rundade former. Massor av färgglada reklamskyltar, entoniga utrop och melodislingor som skräller från affärer och tågstationer. Bugningar och långa obegripliga hälsningsfraser. Allt rent, artigt och välordnat. Alla har blankt, tjockt, svart hår och är extremt välklädda. Jordbävningsvarnare på varje kafe. Gatuestetiken kastar en mellan strama kimonos och goth-Lolitor. T-banekartan ser ut som ett garnnystan och vi inser att vi bara sett den ena, att det finns två separata t-banesystem i Tokyo.  Bonsaiträdgårdarna ser ut att vara klippta med nagelsax. Härken av elsladdar och kopplingar hänger i luften mellan de tättliggande smala husen. T oasitsarna har  instrumentpanel  för t.ex.  eluppvärmning. Vi går på Edo-museet och insuper historia. På vår vandrarhems-ryokan sover man på golvet och borstar tänderna i trapphallen, delar på våningens båda ...